Op weg naar Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu Op weg naar Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu

Op weg naar Johannesburg

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

16 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Dag jongens en meisjes
Ik ga met een zg shuttleservice naar Durban en dat betekent een soort taxi van deur tot deur, 3 uur rijden voor 40 euro! Daar ga ik geen lokaal vervoer voor nemen wat ik eerst wel van plan was. Ik word in het stadscentrum van Durban afgeleverd bij mijn hostel. Het is maar 10 min lopen naar het strand dus dat ga ik dan meteen maar doen. Ik was niet van plan naar Durban te gaan, maar als je tripjes in de buurt wil regelen is dat toch wel makkelijk. Het strand ziet zwart van de (zwarte) kinderen die zich vermaken in de zwembadjes die ingebouwd zijn in het strand, de zee is nl erg wild en soms gevaarlijk. Durban is een hele grote stad, die bekend staat als onveilig. Er wonen veel Indiërs, de grootste gemeenschap ter wereld buiten India zelf, en ik zag er ook best veel moslims, iig meer dan elders in ZA. De volgende dag word ik opgehaald door mijn tourguide Rudi, ik heb nl 2 dagen een(solo) trip geboekt omdat ik geen groep kon vinden waar ik me bij kon aansluiten, dus dan maar ‘de butter derin gekapt’ zoals we dat in Zeeland zeggen. Mijn tourguide was een grote dikke Boer en hij heette ook nog Botha met zijn achternaam en hij kwam me afhalen in zwembroek. We gingen eerst naar een heel mooi strand in een natuurgebied waar je ook kon snorkelen , maar de zee was nogal woest dus dat heb ik maar beperkt gedaan. Later op de dag zijn we naar St Lucia gegaan dat bekend staat dat er hippo’s door de straten lopen ’s nachts. We hebben een boottour gedaan over de rivier waar we heel veel hippo’s en krokodillen hebben gezien. Vooral veel hippo’s , ook met baby’tjes. Helaas komen ze niet uit het water overdag, het was de moeite waard, maar ik vond zo’n boottour over de Nijl in Oeganda toch echt veel spectaculairder. Rond zonsondergang gingen we naar de waterkant om de hippo’s uit het water te zien komen, de krokodillen lagen te wachten tot er iets te eten voorbijkwam, een hondje of een kip of … . De hippo’s wilden maar niet komen, die moeten nl het water uit om te eten, ze eten wel 40 kg gras per nacht! We hebben het halve dorp doorgescheurd naar alle waterkanten die in aanmerking kwamen, maar niks hoor. Toen zijn we maar vis gaan eten. De volgende dag gingen we naar het oudste wildpark van Afrika, Umfulozi Hluwehluwe, op safari. Het is een prachtig natuurgebied, mooier dan veel wildparken die ik gezien heb. We hebben veel wild gezien, 4 van de big 5 (olifant, neushoorn, buffel en leeuw) en verder wat bokjes, vogels en veel zebra’s. Heel bijzonder was een baby neushoorntje, maar die moeder kwam zo woest op ons af dat Rudi de auto verplaatste en ik dus geen foto meer kon maken. Hoe was het om twee dagen met zo’n man op trekken? Nou hij voldeed aan alle clichés die ik heb over Afrikaners, groot en dik, veel vlees eten, veel liefde voor en kennis over dieren, trots op zijn land, houdt van auto’s en vooral het scheuren ermee. Hij ging meedoen met een autorally van Durban naar Noord Mozambique en daar verheugde hij zich erg op. Zijn mening over de Engelsen was niet erg positief. Over de apartheid heb ik niet gepraat, maar hij begon er zelf over. Hij gaf toe dat het een afschuwelijk systeem was en bewonderde Mandela. Maar wat hem erg dwars zat was dat de Boeren daarvoor verantwoordelijk gehouden werden, terwijl het toch vooral de Engelsen waren die het ingesteld hadden en maar enkele Boeren het in stand hebben gehouden (?) en de meesten meegezogen werden. Nou daar was ik het niet mee eens natuurlijk, tenslotte was het einde van apartheid toch vooral te danken aan de zwarten. Maar toen we afscheid namen kreeg ik een dikke knuffel en ik mocht hem altijd bellen als ik hulp nodig had. En toen ging ik weer verder met de Baz Bus en wel naar de Noordelijke Drakensbergen, omdat ik de bergen tot nu toe vooral door mist en regen gezien had. Toen ik er aan kwam begon het meteen weer te regenen. Een van de tripjes die door het hostel georganiseerd werden en waar bijna iedereen aan mee deed was een wandeling naar het Amphitheater, een hoge bergformatie waar je met een touwladder naar beneden moet , zo’n 25 meter! Ik heb zwaar getwijfeld of ik dat zou doen, maar uiteindelijk besloten niet mee te gaan, na de verhalen van deelnemers. En daar heb ik geen spijt van. Toen ben ik in plaats daarvan toch maar weer een wandeling gaan doen in mijn eentje in het Royal Natal NP. Drie uur ongeveer via een heel goed onderhouden pad en niet al te moeilijk en ik heb er zowaar van genoten en het begon pas te regenen na afloop. Jullie vinden me allemaal een bikkel, nou hier vinden ze me maar een sukkel en adviseren ze me soms een rolstoelpad te gaan lopen. Gisteren weer een trip gemaakt naar Lesotho, deze keer was het geen spectaculaire pas, maar wel een mooie wandeling naar een grot met Bushman schilderingen en een bezoek aan een school en een sangoma, een traditionele healer die vertelde hoe ze te werk ging. Lesotho is een prachtig land, maar arm en corrupt. Het schijnt dat ZA het graag wil inlijven, maar dat willen ze niet. Vandaag ga ik verder naar Johannesburg en daar word ik opgehaald door Maarten van het vrijwilligersproject. Ik ga aan het werk en daar heb ik best wel zin in.
Groeten van Jenny

  • 16 Januari 2017 - 21:33

    Frans:

    Ik had in in Zimbawe ook koedoes gezien. Door jouw perfecte foto zie ik nu pas , hoe wonderlijk de structuur van hun oren is.

  • 17 Januari 2017 - 16:27

    Doortje Udo:

    Hoi Jenny, Fascinerend tot nu toe. Nog foto's gemaakt van de bushmen schilderingen?

  • 18 Januari 2017 - 10:30

    Ada Pelt:

    hoi Jenny, lekker bezig, veel gezien. ik hoop dat de rondreis je gebracht heeft wat je gehoopt had. ik ben zo benieuwd hoe je het project van Maarten bevalt. ik kijk uit naar je verhalen. het is al een paar dagen flink koud hier en het ge-ouwe...... over de Elfstedentocht is weer begonnen. ik zou graag het zonnetje van ZA willen voelen, de regen neem ik dan wel op de koop toe. Heel veel plezier.
    groet, Ada

  • 18 Januari 2017 - 10:52

    Anja:

    Je hebt alweer veel gedaan en gezien. Wat een avontuur met die 'echte' Afrikaner en wat een verrassing in Umfulozi Hluwehluwe. Gelukkig ook meer verantwoorde wandeltochten, etc...En ook mooie foto met die vrouw? Ik kijk uit naar je volgende verslag. Groet, Anja

  • 18 Januari 2017 - 12:29

    Willem Kostelijk:

    Hallo Jenny, Je bent de jaarwisseling weer op een schitterende manier doorgekomen, zie en lees ik. Ik kijk met een schuin oog naar je (Prachtige) foto's. Het valt me op dat er qua landschap zo weinig lijkt te zijn veranderd ten opzichte van (alweer) zo'n 45 jaar geleden..Maar van de prachtige naam voor dat oudste park Umfulozi Hluwehluwe had ik niet gehoord.. Ik werkte toen op de missieschool dat nog was opgericht door door David Livingstone himself in Barotseland (Zambia, toen een frontlijnstaat) Barotseland werd recent nog bezocht door Erika Terpstra tijdens een van haar reizen- en ook bezocht en we liftten tijdens de zomervakanties (dec-januari) naar resp. Capetown, Pretoria/Soweto en naar Krugerpark en omgeving..Toen nog in een land doordesemd met apartheid... Terug in Nederland na 3,5 jaar zuidelijk Afrika kostte het me twee jaar om weer te wennen aan.... Nederland! "Maak kennis met en beleef eens een cultuurschok!" Daarna heb ik dat op mijn reizen nooit meer gehad. Wel werd ik soms nog geraakt door de ellende en hopeloosheid, waarop veel mensen moeten leven.. Ze doen dat vaak nog blijmoedig ook, alsof dat 'normaal'was. .. en dat blijkt het nog te zijn ook, Helaas! Veel plezier en inspiratie toegewenst! Ik gen benieuwd wat voor werk je gaat doen en hoe dat bevalt.. Goede reis en behouden vaart. Groet.Willem.
    P.S. Ik ben bezig met Paul zijn boek, maar ben er nog niet klaar mee; een totaal andere 'reis en avontuur'op een heel andere plak...!Wel interessant.

  • 19 Januari 2017 - 18:49

    Ad Schaaf:

    Hoi Bikkel,

    Ik heb veel respect voor je, wat jij allemaal doet fantastisch.
    Groetjes
    Ad

  • 20 Januari 2017 - 20:30

    Karin Jalink:

    Goed bezig Jenny! Intussen ben je aan' t werk, hopelijk bevalt dat je goed. Veel plezier, groetjes, karin

  • 21 Januari 2017 - 11:51

    Jo Linssen:

    Ze kan het fietsen niet laten .Hier is het wel erg koud om te fietsen .overdag rond het vriespunt , wel met veel zon .
    Mooie foto's en een duidelijk verslag , ben benieuwd naar je volgend reisverslag en succes met je werk de komende dagen .
    groetjes Jo , je fietsmaatje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jenny

ik ben een gepensioneerde vrouw, ik houd van reizen en ik doe ook vaker vrijwilligerswerk in mijn vakgebied, voeding

Actief sinds 17 Dec. 2016
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 18941

Voorgaande reizen:

19 December 2016 - 03 Maart 2017

een nieuwe reis

Landen bezocht: