Sithand'Izingane - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu Sithand'Izingane - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu

Sithand'Izingane

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

02 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hoi iedereen, het is weer tijd voor een update. Ik ben inmiddels bijna drie weken aan het werk in Sithand'Izingane. Ik heb niet echt veel te doen, maar ik zit veel op de lip van het keukenpersoneel en dan blijkt wel dat een en ander beter kan. Zo zag ik vanmorgen dat ze gigantisch veel water bij de aardappelen doen voor het koken en er wordt ook scheutig omgegaan met bouillonpoeder en met suiker. Ze voegen zelfs suiker toe aan de pompoen, dat doen ze nu trouwens niet meer. En mayonaise wordt ook veel te veel gebruikt, in de salades. Het blijven maar kleine veranderingen die ik kan bewerkstelligen, maar ze luisteren goed naar me en ik probeer de laatste 2 weken de verbeteringen te 'stabiliseren' zodat ze niet meteen terugvallen in hun oude gewoontes als ik weer weg ben. Ik ben vooral bezig de groenteconsumptie te vergroten. Ik zou ook graag fruit willen geven, maar daar is geen budget voor. Dan maar fruitbomen in de tuin zetten zou ik denken, maar men zegt dat ze het fruit al plukken, en opeten als het nog keihard is. Dus die fruitbomen hebben ze eruit gegooid, jammer, jammer. Verder ben ik me aan het oriënteren in het veld, maar mijn eerste bezoek is letterlijk in het water gevallen, kleddernat geworden. Volgende week zouden ze me meenemen naar de 'informal settlements', illegaal gebouwde hutten zonder elektriciteit en stromend water. Ik hoop dat ik nog voldoende tijd heb om voorlichting te geven aan de bewoners ervan. Ik ben van de week mee geweest met de inkoop van het eten, een hele onderneming om voor ca 500 maaltijden eten te kopen , groente en vlees voor een week en houdbare levensmiddelen voor een maand tegelijk. Gigantische hh spinazie bijvoorbeeld.
Ik heb dus een fiets gekocht, voor €60 van Indiase makelij, veel winkels worden uitgebaat door Indiërs hier, zoals overal in Afrika. Nou die fiets deed het meteen niet goed, dus wij weer terug naar de winkel, fabrieksfout! Ter plekke gerepareerd en nu fiets ik naar het werk samen met een medewerker die in de buurt woont. Erg fijn, een klein halfuurtje fietsen door de velden en soms door de modder, helaas moet ik nu wel een uur eerder weg, want de tuinmannen beginnen om 8 uur al. En ik moet nog bedenken wat ik er mee doe als ik wegga, er zijn al verschillende mensen die er op azen. Dit weekend ga ik naar Pretoria, ik ontmoet daar mensen, een Nederlandse vrouw en een Zuid-Afrikaanse man die ik ook vroeger in Nederland weleens ontmoet heb, ze waren actief in de anti-apartheidsbeweging.
Ik ben me nu aan het oriënteren wat ik de laatste 2 weken zal gaan doen. Ik ga iig naar Botswana, maar mijn beste vriend van destijds blijkt overleden te zijn en daar ben ik erg van geschrokken. Hij had kanker. Ik ga er de laatste week naar toe want ik ken er ook nog meer mensen.
Het is een beetje een suf verhaal geworden en dan ook nog zonder foto's ,die komen later.
Groeten van Jenny

  • 03 Februari 2017 - 01:01

    Hans:

    Jenny, hoe erg is het eigenlijk dat het fruit in het verleden onrijp van de bomen werd gehaald. In ieder geval toont het dat er belangstelling is voor fruit. Kappen lijkt dan wel heel onlogisch, eerder zou je zeggen, meer produceren. Heb je dat dilemma al eens een keer naar voren gebracht? Verder, mayo en suiker, het valt niet te ontkennen hoe lekker velen dat vinden. Ook hier toch. Goede tijd verder. Gr Hans

  • 03 Februari 2017 - 06:59

    Maarten:

    Hoi Jenny,
    Helemaal geen suf verhaal, gewoon leuk om te lezen hoe jij naar het werk in het project kijkt en zeer herkenbaar natuurlijk omdat we er 's-avonds hier ook veel over praten. Wat betreft de fruitbomen...tsja dat klinkt alsof we er hier geen interesse voor hadden, maar diverse pogingen de afgelopen jaren van Sr. Gebhart, Sr.Lauda kwamen tot niets. Ook hulp van studenten en vrijwilligers die kennis van zaken hadden kwamen jammer genoeg tot niets.
    De bomen werden ook niet meer onderhouden en dat leidde weer tot div. ziektes in de bomen. Bovendien werd het fruit er al afgehaald als het nog nauwelijks groen was. We hebben dus niet over 1 nacht die beslissing genomen, maar na jaren van proberen en met hulp van velen wilde het gewoon niet lukken. Vandaar dat we toen besloten hebben de bomen weg te halen op het moment dat we plek nodig hadden voor de nieuwe overkapping voor de jongeren; een klaslokaal en een podium voor de kinderen. Da's spijtig, maar het goede nieuws is dat we nieuwe bomen gaan planten, maar helaas geen fruitbomen meer omdat dat niet wil lukken.
    Groetjes
    Maarten

  • 03 Februari 2017 - 11:12

    Karin Jalink:

    Ha die Jenny
    Altijd leuk om jouw verhalen te lezen en helemaal niet suf hoor!
    Je bent goed bezig, hopelijk zet het zich voort als je weer weg bent. Je moet al vroeg aan de slag, wel heerlijk dat je daar kunt fietsen, dat is altijd fijner dan dat je afhankelijk bent van anderen.
    Jammer dat de fruitbomen blijkbaar niet konden blijven, het lijkt me toch dat ook de kinderen kunnen leren er van af te blijven tot het fruit rijp is...
    Nog veel succes met alles deze laatste maand! We zien je ook graag weer terug.Groetjes, karin

  • 03 Februari 2017 - 15:08

    Doortje:

    Hoi Jenny,
    Geen suf verhaal. Leuk om je belevenissen te lezen. Heel herkenbaar van dat fruit. Gebeurde in West Samoa ook. Vooral mango's werden als keiharde groene vruchten al gestolen. Aan ananas begon niemand meer. Papaya's groeiden overal en veel. Die bleven meestal hangen.
    gr, Doortje

  • 05 Februari 2017 - 20:41

    Barbera:

    Ha Jenny,
    Ja wel een beetje een suf verhaal maar dat geeft niet hoor....
    Ik heb net gereageerd op je vorige verhaal. Heb ik iets geschreven over de Moringa boom dus lees nog even terug hé....maar nu lees ik dus dit nieuwste verslag en weet dat je nog naar Botswana gaat. Ohh schrikken dat je vriend is overleden, wie was dat ook alweer?
    Afgelopen weekend is Willy hier geweest, we zijn flink wezen drinken ( en roken) en dansen in Middelburg. Ik heb stevige rugklachten maar hebben gewoon doorgeduwd.Voor muziek uit de jaren 80 blijf je niet thuis.
    Morgen weer werken terwijl jij lekker een beetje in n Afrikaanse keuken rond neust en hartstikke leuke ervaringen opdoet in het prachige zonnige Afrika.
    Wij krijgen weer vorst.
    Het is niet eerlijk
    Barbera

  • 06 Februari 2017 - 09:54

    Martin Jansen:

    Dag Jenny,
    Mooie foto's heb je gestuurd bij de interessante verhalen. Alsof ik een beetje mee kan reizen zo.
    Op de fiets heuvel op bergaf en een duik in de zee. Mooie plek waar je terecht gekomen bent.
    Ik wens de nog een gezellige tijd in het diepe zuiden en daarna zien we elkaar wel weer.
    Veel plezier,
    martin

  • 06 Februari 2017 - 11:54

    Jo Linssen:

    Wat dat gezond eten betreft , ook hier vakt dat niet altijd mee .
    Schoolcantines doen veel moeite om gezonder te eten .
    Maar zo als hier , geldt ook daar dat men probeert verantwoord te eten Jenny succes en veel fietsplezier .
    Ook nu weer : ze kan het fietsen niet laten.
    Hier is het weer wat aangenamer om te fietsen , weer eens naar Munstergeleen gefietst , leek een beetje voorjaar , maar voor de komende week is er toch weer vorst voorspeld.
    Liefs je fietsmaat

  • 08 Februari 2017 - 11:29

    Anita:

    Hoi Jenny, ik heb al je reisverslagen met veel plezier gelezen. Geweldig wat je doet! Ik las onlangs dat obesitas nu ook in Afrika toeneemt terwijl er eigenlijk sprake is van ondervoeding. Goedkoop eten, junkfood, soms bijeengescharreld op afvalhopen. Er zou wereldwijd nog veel meer actie moeten worden ondernomen voor het mogelijk maken van gezonde voeding voor armen. Zelfs hier in Spanje zijn groenten en fruit erg duur door de vele regen. In plaats van groente eet men heel veel aardappel, wat hier overigens ook als groente gezien wordt. Jij hebt je steentje bijgedragen en gaat nu lekker op vakantie in Botswana? Geniet ze en goede reis verder! Groetjes van je nicht Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jenny

ik ben een gepensioneerde vrouw, ik houd van reizen en ik doe ook vaker vrijwilligerswerk in mijn vakgebied, voeding

Actief sinds 17 Dec. 2016
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 18942

Voorgaande reizen:

19 December 2016 - 03 Maart 2017

een nieuwe reis

Landen bezocht: